Menu

Ακούστε μας από το κινητό σας

mobile logosAmobile logosB

ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ (67)

"La Vita é Trella"

"Πολύ όμορφα εχθές! Σας ευχαριστώ από ψυχής! Και για όσους δεν τα καταφέρατε να έρθετε, πάρα πολύ σύντομα η παράσταση La Vita è Trella θα επαναληφθεί εδώ στην Αθήνα πριν ξεκινήσει τα καλοκαιρινά της δρομολόγια εκτός".

Όμορφα λοιπόν, αυτό περίμενα να σιγουρέψω. Ότι το "La Vita é Trella" - Ο γητευτής των barαλόγων δεν είναι μια κι έξω, θα παίξει κι άλλο, θα παίξει κι αλλού.

Τώρα ξέρω τι θα γράψω για ρεπορτάζ, θα γράψω λίγα για να μην τα ξέρετε όλα και να πάτε να το δείτε, να το χαρείτε.

33540739 10214658482751194 3461074922757947392 n

Διότι καλοί μου φίλοι, "Είναι κάποιες φορές που χρειάζεται να πάρεις τα πράγματα απλά, θετικά και από την χιουμοριστική τους πλευρά. Όχι όμως επιδερμικά". Κάτι τέτοιο φαίνεται να μας λέει ο Δημήτρης Λιόλιος στην καινούργια του μουσική παράσταση, που ξεκίνησε το ταξίδι της την Παρασκευή 18 Μαίου από την μουσική σκηνή Μεθοδία - Black Box στον Κεραμεικό.

Πρωτότυπες διασκευές,επιλεγμένα τραγούδια από την δισκογραφία του, δυνατά beats,μελωδικά blues,funκ και μπαλάντες με ελληνικά και ξένα τραγούδια πέρα από μουσικές ταμπέλες και ρεύματα κάτω από την ενορχήστρωση και ιδιαίτερη ερμηνεία του Δημήτρη Λιόλιου. Αναπάντεχα σκετς, γρήγορες ατάκες, μια 9μελής ορχήστρα, οι TAHAME ALATAHALASAME, οι Ζαννέτα Καλοσκάμη και Μαρία Παπάζογλου στα φωνητικά και το τραγούδι, καθώς και δύο "δυνατοί" καλεσμένοι όπως ο Γιώργος Χατζής (Άγαμοι Θύται) και ο Μιχάλης Παούρης που δεν χρειάζονται περαιτέρω συστάσεις, όλα και όλοι μαζί συνθέτουν αυτήν τη μοναδική μουσική - και όχι μόνο - ατμόσφαιρα.Σε μια εποχή που τα παράλογα έγιναν πιά η καθημερινότητά μας, η ζωή θα μας δείξει τι είναι λογικό και τι τρελό στο τέλος.

33501353 10214658485311258 7007703399323926528 n

Μαζί ήταν και οι μουσικοί: Drums: Στέλιος Παύλου, Μπάσο: Παντελής Βασιλείου, Ηλ.κιθάρα: Αντώνης Βογιατζόγλου, Keyboards:Rhodell Fields, Τρομπέτα: Διονύσης Κοκόλης, Σαξόφωνο: Νίκος Κουλούρης, Τρομπόνι: Άγγελος Τζαμαρίας.

Κι αφού όλα τα παραπάνω ήταν μέρος και των προ-λεχθέντων της παράστασης, ως μετά Χριστόν προφήτης μπορώ να πω το εξής: Dream On My friend, ονειρεύομαι που λέει και ο μέγας Tyler κι όπως το έχεις ονειρευτεί εσύ αυτό το τραγούδι-ύμνος που μας έδωσες διασκευασμένο Mr Liolios.Σε ένα πολύ όμορφο χώρο, το Black Box Μεθοδία του Κεραμεικού, η παράσταση είχε νεύρο, είχε πρόζα όση χρειαζόταν, είχε ατάκες και σκετσάκια, όσο πέρναγε η ώρα το τραγούδι έγραφε βέβαια περισσότερο στη σκηνή. Και όχι μόνο, υπολογίστε τη συμμετοχή του κόσμου και κάτω από αυτήν. Με ζήτω, μπράβο, όλε και πολλές φωτογραφίες.

Εντυπωσιάστηκα ομολογουμένως από το στήσιμο μιας τόσο μεγάλης ορχήστρας και των υπολοίπων, διότι η σκηνή ήταν λες και τους έραψες να χωράνε εκεί, τόσοι όσοι που λέμε. Γαι τον θεατή, δεξιά του πάλκου τα πνευστά στη σειρά, μέση ο τραγουδιστής, πιο πίσω αριστερά τα φωνητικά και πιο πίσω σε παράταξη κρουστά και έγχορδα. Τα πνευστά είχαν ρόλο αρκετό στην όλη παράσταση, δημιουργώντας πότε πότε εικόνα jazz σε εποχή άντε 60s, ενώ και η συμμετοχή των κρουστών -κυρίως στις ροκ εκτελέσεις- ήταν αρμονική και απαραίτητη, εξάλλου this is rock! Κιθάρα και μπάσο πάντοτε παρόντα θα έλεγα, όπως και ο Λιόλιος που συμμετείχε ως ισότιμο μέλος της ορχήστρας, πέραν του τραγουδιού.

Στα φωνητικά, τα κορίτσια της παρέας, εξαιρετικές παρουσίες, η Ζαννέτα Καλοσκάμη που σαν καθηγήτρια φωνητικής απλά μας το... έδειξε, είτε τραγουδώντας η ίδια, είτε ακόμα συνοδεύοντας σε δεύτερες τον Δημήτρη. Εκτιμώ, ότι οι συγκεκριμένες "δεύτερες" αξίζουν πολλά μα πάρα πολλά συγχαρητήρια. Η Μαρία Παπάζογλου, "πουλέν" του Δημήτρη, μας έδειξε πλούσιο διπλό ταλέντο, είτε στην υποκριτική ή στο τραγούδι, ενώ συνόδευσε επίσης τον Δημήτρη σε τραγούδια. Εξαιρετική και αξιοπρεπέστατη παρουσία. Οι δύο κοπέλες άνοιξαν την παράσταση με σκετς, παρουσιάζοντας ουσιαστικά τη βραδιά και το τι μέλλει γενέσθαι.

33466823 10214658481831171 8098612559793356800 n

 

Και μετά άρχισε το πάρτι...Ο Δημήτρης Λιόλιος πάντρεψε μουσικές του εδώ, του σήμερα, του χθες και του από αλλού, του rock, του blues. Όταν βρήκε συμπαραστάτη τον Μιχάλη Παούρη τα παιδιά ξέφυγαν... από Τσιτσάνη, Θεοδωράκη, Κορακάκη κλπ. Ο Μιχάλης, σολίστας στο μπουζούκι κι από τους σπουδαίους κιθαρίστες του τόπου μας, με εκπληκτικές συνεργασίες στο παλμαρέ του στο διεθνή χώρο. Σολίστας που ίσως ο Θεός θα έπρεπε να δώσει κάνα δυο δάχτυλα ακόμα, θα ήταν ικανός να παίζει δυο τρία όργανα μαζί. Την ώρα που γράφω αυτό το κείμενο, ανεβαίνει ανάρτηση για τη βράβευσή του στο Salzburg, όπου θα πάρει το 1ο βραβείο για σύνθεση κλασικής μουσικής, παίζοντας με το μπουζούκι του. Μόνο και μόνο αυτό αρκεί να ευχαριστήσω τον Δημήτρη Λιόλιο για την ευκαιρία που μας έδωσε να τον έχουμε ανάμεσά μας το βράδυ της 18ης Μαίου στο Black Box.

 Οποία αντίστοιχη χαρά, να έχουμε ανάμεσά μας τον Γιώργο Χατζή από τους "Άγαμοι Θύτες", που πρόσφατα επίσης ολοκλήρωσε τη συμμετοχή του στο θεατρικό "Παράξενο ζευγάρι" του Νιλ Σάιμον, με Βλαδίμηρο Κυριακίδη και Γιάννη Ζουγανέλη. Η παρουσία του εκεί φοβερή, με t-shirt με το logo «God saves the Queen» των Sex Pistols και μπαντάνα κόκκινη στο κεφάλι. Στο "Lavita e trella" όμως, ως Ιταλός μαφιόζος, έδωσε τα ρέστα του! Δε φτάνει όσα μας έβαζε να λέμε, δε φτάνει όσα τραγουδήσαμε, σκάσαμε και στα γέλια με το σκετς "υπνωτισμού". Να σαι καλά Γιώργο Χατζή, πηγαίος και ταλαντούχος, να σαι καλά Δημήτρη Λιόλιο που μας τον είχες εκεί, κοντά μας!

Οι TAHAME ALATAHALASAME, όπως προέκυψαν, ήταν πάντα εκεί. Ορχήστρα με τα όλα της, λέω και πάλι, μου άρεσαν σαν παρουσία και στήσιμο πολύ τα πνευστά, σε μπροστινή ουσιαστικά σειρά και παράταξη.

Πολλά συγχαρητήρια και στο Black Box για όλο το σέρβις που ήταν άψογο και γρήγορο!

Παίρνοντας μόνο δυο λέξεις από ένα σκετς της παράστασης, γιατί θα με κόψει αλλιώς η λογοκρισία, ήπιαμε μια γερή δόση δροσερού φυσικού χυμού γέλιου, μουσικής, νοσταλγίας, συναισθήματος, χαλάρωσης.

Και βεβαίως μην τάξεις στο παιδί γλυκό, διότι η υπόσχεση είναι ότι το "Lavita e trela", πέρα από τον κύλο παρουσιάσεων που θα κάνει, δεν τελειώνει εδώ! Θα παρακαλέσω το Δημήτρη Λιόλιο να πάμε σε Volume 2, βάζοντας μέσα κι άλλους μουσικούς όρους, γιατί όπως του είπα αποχαιρετώντας τον το βράδυ, "Ο Λιόλιος είναι πονηρός..."

Για τον www.lavitaradio.gr

 Κώστας Προβατάς

Read more...

"Ολα μας τα πλούτη,η αγάπη ετούτη..." - Οταν ο Νίκος Καρακαλπάκης ερμήνευσε Γιώργο Χατζηνάσιο,στον Φιλολογικό Σύλλογο Παρνασσός

Φτάνοντας στην Πλατεία Καρύτση ,και κάνοντας τα πρώτα βήματα στο ιστορικό κτίριο του Φιλολογικού Συλλόγου Παρνασσός,(για πρώτη φορά,ομολογώ),ήμουν ήδη πεπισμένος πώς θα επρόκειτο για μια εξαιρετική βραδυά.

Σε μια δύσκολη,για το κέντρο της Πρωτεύουσας,βραδυά,η αίθουσα Κωστής Παλαμάς,του Φιλολογικού Συλλόγου,γέμισε ασφυκτικά,από κόσμο ,που αδημονούσε...έτσι φαινόταν στα μάτια.... αδημονούσε,λοιπόν να ταξιδέψει στον κόσμο του καλού Ελληνικού Τραγουδιού,με βάρκα τα τραγούδια του μεγάλου Γιώργου Χατζηνάσιου,και στο πηδάλιο τον σπουδαίο ερμηνευτή Νίκο Καρακαλπάκη και τον σολίστα του πιάνου Γιώργου Τσοκάνη,δυο νέους καλλιτέχνες ,που τιμούν με το ταλέντο τους την σύγχρονη Ελληνική μουσική σκηνή.

Το περιβάλλον της αίθουσας Κωστής Παλαμάς,επιβλητικό....πολύ γρήγορα πήραμε όλοι τις θέσεις μας,και να...κι ο μαέστρος...ο Γιώργος Χατζηνάσιος παίρνει κι εκείνος την θέση του,αφού αντάλλαξε καλησπέρες και χαμόγελα αγάπης με τους παρεβρισκόμενους.

Και το ταξίδι ξεκίνησε...

"Εφ'όλης της ύλης",ονόμασε την βραδυά ο Νίκος Καρακαλπάκης και κάπως έτσι ήταν...Και λέω ,"κάπως έτσι",γιατι πώς ,με ποιόν τρόπο,πόσες ώρες θα χρειάζονταν για ένα αφιέρωμα εφ'όλης της ύλης σε έναν πολύ μεγάλο συνθέτη,που χιλιοτραγουδήθηκε,που έχει βρει από πολλά χρόνια την θέση του στη καρδιά του κοινού;

33035296 1900154536701234 1990846877909647360 n

Κι όμως,ο Νίκος Καρακαλπάκης κι ο Γιώργος Τσοκάνης ,έφτιαξαν ένα πολύ σφιχτοδεμένο πρόγραμμα,κάνοντας τις επιλογές τους μέσα από ένα ευρύ πλαίσιο τραγουδιών,που ερμηνεύτηκαν από σπουδαίους κι αγαπημένους Ελληνες ερμηνευτές....

Τραγούδια,που ερμήνευσαν η Δήμητρα Γαλάνη,η Νάνα Μούσχουρη,ο Γιάννης Πάριος,ο Μανώλης Μητσιάς,ο Σταμάτης Κόκκοτας,η Τάνια Τσανακλίδου,η Αλέξια,ο Γιάννης Κούτρας και πόσοι και ΄ποσοι άλλοι...

"Πόσο σ'αγαπώ","Ποιός να συγκριθεί μαζί σου","Ολα μας τα πλούτη","Καλύτερα μαζί σου και ζητιάνος","Η 11η εντολή","Σ'όποιον αρέσουμε","Μάθημα Σολφέζ" και πολλά πολλά ακόμα....

Ο Νίκος Καρακαλπάκης δίνει το 100% του...μοιάζει να απογειώνεται....ο Γιώργος Τσοκάνης παίζει παθιασμένα,μπρόστά σε έναν πολύ σπουδαίο πιανίστα...μπροστά στον μαέστρο ,τον Γιώργο Χατζηνάσιο...μπροστά στο ίνδαλμά του...

33060222 1900154743367880 8746200354225389568 n

Ο κος Γιώργος Χατζηνάσιος,σιγοτραγουδά....χειροκροτεί...συγκινείται....

Το κοινό ενώνει τη φωνή του με τον ερμηνευτή....σχεδόν σε όλα τα τραγούδια.Πως θα μπορούσε να γίνει αλλιώς,άλλωστε? Θες η παρουσία του συνθέτη...θές οι εξαιρετικές ερμηνείες του Νίκου,ανοίξαν τη πόρτα στη ψυχή μας και τραγουδούσαμε...ασταμάτητα...όλοι.

Συγκλονιστική η ερμηνεία,από τον Καρακαλπάκη, του "Μονογράμματος" του Οδυσσέα Ελύτη,έτσι,όπως το μελοποίησε ο Συνθέτης.

Στο ακροατήριο ,πολλοί άνθρωποι της μουσικής...η σπουδαία ερμηνεύτρια,κα Πένυ Ξενάκη,η συνθέτις Αρετή Κοκκίνου,ο συνθέτης Γιώργος Καγιαλίκος,ο ερμηνευτής Γιάννης Λεκόπουλος,η Μίνα Μαύρου από το mousikogramma.gr κ.α.

Στο μικρόφωνο και η μοναδική...η γλυκύτατη Πένυ Ξενάκη,για πολλά χρόνια συνεργάτης κι ερμηνεύτρια του Γιώργου Χατζηνάσιου.Μας συγκλονίζει.

32949503 1900152526701435 1349784594794151936 n

Ο Νίκος καλεί δίπλα του τον Στρατο Νικολοπουλο, εναν χομπίστα πιανίστα κι ερμηνευτή από την Καλαμάτα κι ερμηνεύουν μαζί Χατζηνάσιο...

33045758 1900153246701363 4327426687433179136 n

Η βραδυά φτάνει στο τέλος της....ο Νίκος Καρακαλπάκης,καλεί τον μαέστρο στο πιάνο....Από το βάθος ακούγεται από το κοινό ρυθμικά το όνομα του Συνθέτη...."Χατζηνάσιος-Χατζηνάσιος"

32929187 1900153686701319 327607207552090112 n

Ο Μαέστρος κάθεται και παίζει στο πιάνο ,απόσπασμα από την Οπερα "ΕΛ ΓΚΡΕΚΟ",που ο ίδιος έχει συνθέσει...

32907945 1900153983367956 306925539862511616 n

Το πιάνο δείχνει να δονείται....το ίδιο και όλη η αίθουσα....το ίδιο και οι ψυχές μας....

Το κοινό ,όρθιο,χειροκροτεί ασταμάτητα...Ο συνθέτης βαθιά συγκινημένος ευχαριστεί....

Κατεβαίνοντας τα σκαλιά,νοιώθω τυχερός και πανευτυχής...για πολλούς λόγους.

Ευχαριστούμε Νίκο Καρακαλπάκη και Γιώργο Τσοκάνη,για το μοναδικό και υπέροχο της βραδυάς ,που ετοιμάσατε για μάς...

"Ολα μας τα πλούτη,η αγάπη ετούτη ",αγαπημένε μας Γιώργο Χατζηνάσιε...Σ'ευχαριστούμε!!!!

Για τον La Vita Radio

Γιάννης Ταμπάκης

Read more...

Ο «ΘΕΑΤΗΣ» ΜΙΚΡΟΣ ΗΡΩΣ

Κυριακή βραδάκι έφτασε, 13 του Μάη, ο «Σταυρός του Νότου» θα φιλοξενούσε τον φίλο και τραγουδοποιό Λευτέρη Μέρο, στην παρουσίαση του νέου άλμπουμ του «Θεατής», παραγωγής του ΜΙΚΡΟΥ ΗΡΩΑ.

Από το σταθμό μου γκρίνιαξαν, ακόμα δεν έχεις γράψει το άρθρο, πότε θα το ανεβάσουμε και άλλα συναφή που άλλοτε έχουν δίκιο (είχαν χρονικά), άλλοτε δεν έχουν (πάλι είχαν χρονικά). Κι όμως, η καθυστέρηση οφείλεται πάντα σε μια λεπτομέρεια (κάτι σαν την εγκυμοσύνη ένα πράγμα).

Η λεπτομέρεια εδώ ήταν η όλη σκηνή που ζήσαμε το βράδυ αυτό, διότι μπορούσες να δεις πολύ κόσμο, σημάδι αναγνώρισης της δουλειάς αυτής, πολλούς καλλιτέχνες συμμετέχοντες και μη, σημάδι συναδελφικότητας και καλών σχέσεων. Μπορούσες να ακούσεις από τα παλιά αρκετά επίσης τραγούδια, από όλους όσοι ανέβηκαν στο πάλκο. Η πιο νέα αοιδός επί σκηνής, νομίζω στην ηλικία των 7 η Ηλέκτρα, κατέπληξε.

Πολλά λοιπόν τα μηνύματα, δεν τα ξεπερνάς έτσι, στο κάτω κάτω ας το θυμηθούμε αυτό που ζήσαμε 2-3 μέρες αργότερα.

32489177 10214589211419454 373386877413097472 n

Ο Λευτέρης αεικίνητος πάνω και κάτω από την σκηνή, να καλεί τους φίλους του προσκεκλημένους καλλιτέχνες, να τραγουδάει μόνος και μαζί τους, να ευχαριστεί την ορχήστρα (πάνω από δυο φορές τους ανέφερε) η οποία αποτελούνταν από τους:Νίκος Παπαδόπουλος – κιθάρες, Θάνος Κολοκυθάς – μπάσο, Χρήστος Τόλης – πλήκτρα, Θανάσης Αρχανιώτης – τύμπανα, Αγγέλικα Παπανικολάου – ακορντεόν, ενώ φιλική συμμετοχή είχε ο Χρήστος Σκόνδρας – τρίχορδο μπουζούκι, στο τραγούδι του «Ρολογά», κομμένο και ραμμένο για τη φωνή και το στιλ του Ορφέα Περίδη, με κακουργηματικό-αριστουργηματικό τρόπο!

Το πρόγραμμα που είχε δημιουργήσει ο Λευτέρης Μέρος για τη βραδιά αυτή, είχε να κάνει με τραγούδια του νέου άλμπουμ (και τις ιστορίες που είχαν κάποια τραγούδια πίσω τους), παλιότερα τραγούδια δικά του αλλά και παλιότερα τραγούδια των καλλιτεχνών που συμμετείχαν σαν guests. Και δεν ήταν και λίγοι. Ορφέας Περίδης, Βιολέτα Ίκαρη, Ευτυχία Μητρίτσα, Θοδωρής Κοτονιάς, αλλά και η μικρή Ηλέκτρα όπως είπαμε. 

32482833 10214589208059370 1653144289598767104 n

Η γεύση της βραδιάς ονομάζεται και αποθεωτική. Για το άλμπουμ σε παλιότερο άρθρο του LAVITA RADIO και του υπογράφοντος, έχει τονιστεί η εκπληκτική αρτιότητά του, οι πολλοί μουσικοί του δρόμοι, οι ιστορίες μέσα από τα τραγούδια, οι καλλιτέχνες (εκτός των παραπάνω συμμετέχουν Πασχαλίδης και Ψαραντώνης), η καθ’ όλα υπέροχη παραγωγή από τον ΜΙΚΡΟ ΗΡΩΑ του Άγγελου Σφακιανάκη. Ο οποίος, καθήμενος στην είσοδο / έξοδο σχεδόν, μίλαγε με όλον τον κόσμο και ήταν ιδιαίτερα χαρούμενος με το αποτέλεσμα και αυτής της παρουσίασης. Και ο οποίος και εδώ δεν έκανε λάθος, αντίθετα έκανε διάνα, πρόκειται για έναν από τους καλύτερους δίσκους των τελευταίων ετών γενικώς.

Ο κόσμος διασκέδασε, τραγούδησε, πολλές φωτογραφίες βγήκαν για να θυμίζουν τα πολλά «ενσταντανέ». Ο κόσμος ζήτησε κι άλλο, κι άλλο κατά την προσφιλή συνήθεια, όμως η βραδιά είχε ιδιαίτερες στιγμές και πιο σημαντικές αναφέρω το πολύ όμορφο «Τελευταίο ταξίδι», σε ποίηση Κώστα Καρυωτάκη που έχει μελοποιήσει ο Λευτέρης, με τη συνοδεία του Χρήστου Τόλη στα πλήκτρα και τα φώτα να χαμηλώνουν. Το τραγούδι με την μικρή Ηλέκτρα, το «Κόκκινο βαρκάκι», υπέροχα μελωδικό και αισιόδοξο, με ένα κοριτσάκι να μας ανατριχιάζει όλους και να παίρνει αναφανδόν όλο το χειροκρότημα.

32402315 10214589188378878 7852914931241320448 n

 

Αλλά και οι θύμησες που ζωντάνεψαν από Περίδη (Γιατί πολύ σ’ αγάπησα), από Μητρίτσα (Χίλιες φορές), από ‘Ικαρη (Έλα και ράγισε τον κόσμο μου) και Θοδωρή Κοτονιά.

32481793 10214589178778638 4566485627985461248 n

Όμορφο βράδυ, όμορφες στιγμές, από όμορφους στην ψυχή ανθρώπους, καλλιτεχνικές ψυχές όπως ακριβώς ορίζεται η σημασία της λέξης αυτής στα λεξικά. 

Απόλαυσα, τον αφήνω στο τέλος, τον Φάνη Καββαδά. Ο στιχουργός του άλμπουμ, έχει γράψει μικρά διαμάντια, όμως η σεμνότητά του πρωτοστατούσε σε όσα για λίγα λεπτά είπαμε οι δυο μας. Σε αυτόν θα αφιερώσω την επικεφαλίδα του άρθρου, Μικρός Ήρωας ο ίδιος, όσο και Θεατής, αφού μπορεί να περιγράφει με απλότητα και να σε κοιτάει ταυτόχρονα στα μάτια, ευθεία μέσα:

Λαγοκοιμάται τ' όνειρο, κοίτα μην το ξυπνήσεις και σου θυμίσει τη ζωή που ξέχασες να ζήσεις

32536676 10214589183578758 3937157496170348544 n

Το ζήσαμε υπέροχα, τίποτα δεν ξεχάσαμε, πολλά θυμηθήκαμε!

Για τον Lavita Radio (www.lavitaradio.gr)

Κώστας Προβατάς

Read more...

"Ο ΠΟΝΟΣ ΟΛΟΥ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ" - Ενα βράδυ στο "Κρυφό Σχολειό" της Galerie Δημιουργών...

Φεύγοντας για την Galerie Δημιουργών,ήμουν σίγουρος ,πωςθα απολάμβανα,για μια φορά ακόμα ένα εξαιρετικό έργο,από,πραγματικά,σπουδαίους καλλιτέχνες.

Λίγα μέτρα πριν την είσοδο,της Galerie,του χώρου της καρδιάς μας,άρχισαν να με διακατέχουν ανάμικτα συναισθήματα,και μια πρόωρη και,σχεδόν,αδικαιολόγητη συγκίνηση.Λες και θα είχα για πρώτη φορά την εμπειρία του "Πόνου όλου του Κόσμου",της Πηγής Λυκούδη.

Πάντα τα ίδια προκαταρκτικά συναισθήματα,στον ΙΑΝΟ,στο studio του La Vita Radio,στις αμέτρητες ακροάσεις στο ηχητικό σύστημα του σπιτιού...και τώρα εδώ,στην Galerie Δημιουργών...αγωνία,συγκίνηση...και πάντα ,πριν την ακρόαση του "Πόνου όλου του Κόσμου".Προφανώς πρόκειται για μια συναισθηματική κατάσταση,που θα με ακολουθεί,όσες φορές κι αν πρόκειται ξανά να βρεθώ ακροατής του ,πραγματικά,σπουδαίου αυτού έργου.

Κατεβαίνοντας τα σκαλιά της Galerie Δημιουργών,θυμήθηκα,πως πολλές φορές είχα επιβεβαιωθεί,όταν πριν δυο χρόνια,μιλώντας στον χώρο αυτόν ,τον είχα χαρακτηρίσει "ΚΡΥΦΟ ΣΧΟΛΕΙΟ"....Γιατί σε χαλεπούς καιρούς,ανθίζουν και μεγαλουργούν τα "Κρυφά Σχολειά",όπως η Galerie Δημιουργών.

Απόψε,όμως...απόψε...η ασφυκτικά γεμάτη αίθουσα της Galerie,από ανθρώπους "πεινασμένους" να ακούσουν...να θυμηθούν...να ξανανοίξουν βιβλία της μνήμης,με έκανε να νιώσω τυχερός, για το ότι θα ζούσα μια μυσταγωγική βραδυά,σαν μυστική συνάθροιση ,σαν εκδήλωση ανανέωσης όρκων,οραμάτων...στόχων.

Απόψε ,η Galerie Δημιουργών ήταν,πράγματι ΚΡΥΦΟ ΣΧΟΛΕΙΟ!!!Σε αποστεωμένους ,ηθικά και ποιοτικά καιρούς,με τον "πόνο" ,να ίπταται και πάλι πάνω από "όλον τον κόσμο",η Πηγή Λυκούδη,η Νένα Βενετσάνου κι ο Γρηγόρης Βαλτινός,κράτησαν ψηλά τη Σημαία του πολιτισμού...του πολιτισμού της ανθρωπιάς,της ισότητας,της Ειρήνης.Κι όλα αυτά,απλά,θυμίζοντας μας...θυμίζοντάς μας...

32366647 10214576990953950 4458171354553778176 n

Είναι,ο "Πόνος όλου του κόσμου",όμως, απλά,ένα έργο υπενθύμισης ή Ιστορικής Μνήμης;Τουναντίον,ο "Πόνος όλου του Κόσμου" ,είναι Σειρήνα Εγρήγορσης,κάλεσμα ξεσηκωμού...ναι ξεσηκωμού,γιατί όχι; Οταν 70 μόλις χρόνια μετά την εμφάνιση του τέρατος...της χειρότερης μορφής της ανθρώπινης ικανότητας...όταν μετά από μόλις 70 χρόνια,σβάστικες κοσμούν τα μπράτσα νέων ανθρώπων...ε,ναι....ωρα ξεσηκωμού είναι...γιατί,απλά το Κακό,δεν προετοιμάζεται...ερχεται...Μονο όπλο η μνήμη..η ΜΝΗΜΗ.

Στο "Κρυφό Σχολειό" της Πηγής και του Τάσου,εξελίχτηκε μια εξαιρετική βραδυά από όλες τις απόψεις.

Δύσκολη μουσική,ποίηση αλλοτινών χρόνων,μεγάλων ποιητών,ερμηνείες υψηλότατου επιπέδου...κι όμως...Νεκρική σιγή στην αίθουσα. Πολύ λίγη σημασία,έχει τελικά,το εύπεπτον ή μή του δημιουργήματος.

32337194 10214576990753945 5555245146007666688 n

Το ακροατήριο,ανάμεσα του και πολλοί νέοι,στο τέλος ήταν εκστασιασμένο.Και πως να μην ήταν άλλωστε....Η ποίηση του Γιωσέφ Ελιγιά,του οραματιστή,του αγωνιστή ,του διωχθέντα Ρουμανιώτη Ποιητή από τα Γιάννενα,η προφητική ποίηση του,για το κακό που ερχόταν,μελοποιημένη μοναδικά από την σπουδαία Πηγή Λυκούδη και ερμηνευμένη από την Νένα Βενετσάνου,μας μετέφερε στα δύσκολα χρόνια πρό της έλευσης του μεγάλου κατά της ανθρωπότητας Κακού.Η μοναδική Νένα Βενετσάνου,που ερμήνευσε λες και βίωνε τους στίχους του μεγάλου Γιωσέφ Ελιγιά,λες και πήρε τα κλειδιά του χρονοοχήματος,και με όχημα τις μοναδικές μελοποιήσεις της Πηγής Λυκούδη,και βρέθηκε εκεί στην Παμβώτιδα....Συνεπιβάτες στο συγκλονιστικό ταξίδι των ερμηνειών της κι εμείς...Τυχεροί...

"αυτές τις ώρες,πως ποθώ μεσ την ψυχή να κλείσω καρτερικά τον πόνο όλου του κόσμου"

Κι από τον οραματιστή ποιητή ,αναμενόμενη η μετάβαση στην βιωματική ποίηση του Πάουλ Τσέλαν...

"Η Φούγκα του Θανάτου"...επί σκηνής η Νένα Βενετσάνου κι ο Γρηγόρης Βαλτινός...

Και ξάφνου,λές και όλοι όσοι κατακλύσαμε τον χώρο της Galerie Δημιουργών,ενώσαμε τα χέρια μας,ασπίδα προστασίας στην μνήμη...Κεφάλια σκυφτα,η συγκίνηση στα ύψη...Ρίγη ανατριχίλας διαπερνούν τους πάντες...

32325908 10214576990433937 6794897089886158848 n

Η Πηγή δονείται,ζώντας το ανθρώπινο δράμα....μεταμορφώνει το πιάνο της σε μια τεράστια κραυγή,ο Γρηγόρης Βαλτινός ,φορά το ρούχο του μάστορα του κακού...

"σκάφτε τάφους στους αιθέρες...εκεί δεν θα είναι στριμωχτά"

Και η γαλήνια φωνή της Νένας Βενετσάνου,βάλσαμο,στην ψυχή,μέχρι να πάρει μια ανάσα η ψυχή...μέχρι να ακουστεί η μπότα ξανά,το κακό ξανά...

"Κι εσεις ,παίξτε να χορέψουμε....παίξτε να χορέψουμε"

Οι μουσικοί ,που συνοδεύουν την Πηγή Λυκούδη και τους ερμηνευτές επί σκηνής,μοναδικοί...Δημήτρης Κοντονής : κιθάρεςΆγγελος Κουσάκης: κρουστάΓάσπαρης Μαμμάς: κλαρινέτοIlirjan Mehili : βιολίΝίκος Χατζόπουλος : Μπάσο

32460639 10214576994034027 5146042123996364800 n

Παρούσα και η ποιήτρια Σαρα Νίνα Ναχμία,που κλήθηκε να προλογίσει....Που εκστασιάστηκε τόσο από τον "Πόνο όλου του Κόσμου",της Πηγής Λυκούδη,που άνοιξε ,μετά από καιρό τις μνήμες και μίλησε για τα πιο μαύρα ανθρώπινα χρόνια...

Στιγμές μοναδικές,να εκτυλίσσονται μπροστά στα μάτια σου....να αγκαλιάζονται με την μουσική ,γιατί η μουσική ,συχνά μιλάει για όλα...τα καλά και τα κακά...έχει τον τρόπο.

"Ο Πόνος όλου του Κόσμου"...ένα επικό έργο της Πηγής Λυκούδη...μια μεγαλειώδης στιγμή της συνθετικής της πορείας,που κυκλοφόρησε σε μια πολυτελέσταστη συλλεκτική έκδοση βιβλίου-cd ,από τις Εκδόσεις ΜΕΤΡΟΝΟΜΟΣ,του Θανάση Συλιβού,που πρέπει,όχι απλά να κοσμεί τα ράφια της βιβλιοθήκης κάθε σπιτιού,αλλά στους δύσκολους καιρούς που ζούμε,να αποτελεί εγχειρίδιο πρώτης χρήσης...αντιπολεμικό,αντιρατσιστικό... και να ανασύρεται κάθε όποτε το Κακό αλλάζει πρόσωπο και εμφανίζεται.

Ενα βράδυ στο Κρυφό Σχολειό της Πηγής και του Τάσου...ΤΥΧΕΡΟΣ!!!

Για τον Vita Radio

Ταμπάκης Γιάννης

Read more...

ΜΕ ΤΑ ΦΤΕΡΑ ΣΤΗΝ ΠΛΑΤΗ - ΑΡΕΤΗ ΚΟΚΚΙΝΟΥ, ΓΙΑΝΝΗΣ ΛΕΚΟΠΟΥΛΟΣ, ΜΑΡΙΑ ΝΙΤΤΗ στο FOCA NEGRA

Δυο καλοί φίλοι και εξαίρετοι καλλιτέχνες, η σειρά των χαρακτηρισμών πάντοτε έχει τη σημασία της, έβαλαν "φτερά στην πλάτη" και πέταξαν μέχρι την Φωκίωνος Νέγρη την Παρασκευή 11 Μαίου το βραδάκι.

Ο ερμηνευτής Γιάννης Λεκόπουλος και η συνθέτρια Αρετή Κοκκίνου, συνεπικουρούμενοι από την σολίστ του ακορντεόν Μαρία Νίττη, βρέθηκαν στον όμορφο και φιλόξενο χώρο του FOCA NEGRA, σε έναν από τους παλιούς και μεγάλους πεζόδρομους της Αθήνας. Βάλαμε κι εμείς "φτερά στα πόδια" και νάμαστε!

32430409 10214577664450787 4426004441803522048 n

Η Φωκίωνος Νέγρη δείχνει να αναβιώνει παλιές καλές εποχές, που προσωπικά έζησα τις δεκαετίες 70s - 80s (κυρίως) και μέχρι τα μέσα των 90s, όπου δυστυχώς έχασε σταθερά την λάμψη της. Οι παλιές φιγούρες έλειψαν, οι σημαντικές ομάδες ανθρώπων (π.χ. λογοτέχνες και καλλιτέχνες που έβριθαν τότε) άλλαξαν στέκια και διευθύνσεις.Χάρηκα που ξαναβρέθηκα σε γνώριμους δρόμους, δίπλα στο FOCA NEGRA που ήταν ο στόχος. Το θρυλικό καφέ SELECT, η γωνιά που πιο δίπλα η φίρμα ΣΑΡΑΦΗΣ έκανε τα πρώτα της βήματα στην Αθήνα και στην επιτυχία, ένα από τα πρώτα "σαντουιτσάδικα" των εποχών, το ΣΠΙΤΙΚΟ, ενώ από τον απέναντι δρόμο έλλειπαν πια δυο μαθητικά και φοιτητικά στέκια, κυρίως η καφετέρια NAPOLI, με το "κρυφό" (περί ερώτων) πατάρι της.

Ας είναι καλά η Αρετή και ο Γιάννης που μας κάλεσαν εκεί... Όπου το ελληνικό τραγούδι επίσης αναβιώνει από ανθρώπους που το αγαπούν, είτε ανανεώνοντάς το, είτε με την επαναφορά σημαντικών ακουσμάτων και συνθετών που άφησαν την κληρονομιά τους σε όλους μας. Και με τον τρόπο αυτόν συνευρίσκονται γύρω τους και άλλοι, που επίσης έχουν να θυμηθούν πολλά ή και να εργαστούν για την νέα του εποχή.

32313942 10214577665610816 2458069238733078528 n

Το FOCA NEGRA, παρείστικο στέκι, έκανε τη δουλειά μιας μικρής μπουάτ αν και bistrot, όπου και άλλοι παρευρισκόμενοι καλλιτέχνες είπαν κι από΄ενα τραγούδι, όπου ο κόσμος τραγούδησε μαζί με τους καλλιτέχνες, σιγοψιθύρισε στίχους, ζήτησε τραγούδια, είχε απαίτηση να μην κλείσει η βραδιά ζητώντας "κι άλλο, κι άλλο...". Πάντα υπάρχει κι άλλο λίγο σε αυτές τις καταστάσεις, η τελευταία σταγόνα που κρύβουν πάντα ο Βάκχος για τις Υάδες του και οι Μούσες -όλες μα όλες- επί σκηνής.

Παρευρέθηκαν σημαντικοί άνθρωποι και τους αναφέρω χωρίς άλλη ταμπέλα, ο Ηλίας Μπενέτος, ο Γεράσιμος Πριόβολος, ο Θανάσης Σάλτας, η Ιωάννα Μαστοράκη, ο Γιάννης Ταμπάκης, η Μαρία Παπαδάκη, η Βέρα Βασιλείου, ο Ηλίας Παπακωνσταντίνου.

32313595 10214577666330834 5125234862873116672 n

Οι καλλιτεχνικές παρεμβάσεις της στιγμής που ομόρφυναν τη βραδιά επί σκηνής, Θέλμα Καραγιάννη, Νίκος Καρακαλπάκης, Δημήτρης Σαμαρτζής, Δημήτρης Παύλου, ο ροκ ΛευτέρηςΤσακιράκης,η Περσεφόνη Μπότα.Οι καλλιτέχνες μας είπαν τραγούδια δικά τους, συνεργασίες τους, ταξίδεψαν στο ελληνικό τραγούδι με σεβασμό στους μεγάλους συνθέτες και στα διαχρονικά τραγούδια όλων των εποχών, η συνταγή που σίγουρα αρέσει στα ακροατήριο, αυτή που χαλαρώνει τις στιγμές.

32313995 10214577664210781 260694851190784000 n

Ο Γιάννης Λεκόπουλος, είχε στα "Συρτάρια" του και όχι μόνο, όλα εκείνα που αγαπάει και του αρέσει να μοιράζεται με μας κάθε φορά, η Αρετή Κοκκίνου κατεύθυνε μαεστρικά φυσικά την κατάσταση, συνεπικουρούμενη όπως είπαμε από την Μαρία Νίττη. Μένει να ευχαριστήσουμε για την όμορφη βραδιά, να ανανεώσουμε το ραντεβού για τον Σεπτέμβριο με τους συγκεκριμένους -όπως είπαν αλλά δεν τους πιστεύω, κάτι θα βρουν καλοκαιριάτικα να κάνουν πάλι.Εγώ τους ευχαριστώ και για την τοποθεσία που επέλεξαν, μου θύμησαν πολλά ευχάριστα!


Για τον LAVITA RADIO (www.lavitaradio.gr)

Κώστας Προβατάς

Read more...

“ΒΛΕΠΕ ΚΑΙ ΦΕΥΓΑ” - μια εξαιρετική παράσταση, στο Θέατρο Παραμυθίας

Μια ηθογραφία βασισμένη σε αληθινά γεγονότα με θέμα τις συνθήκες διαβίωσης και τον ψυχισμό των ιερόδουλων στα κρατικά πορνεία των Βούρλων Δραπετσώνας το 1929.Μια ηθογραφία βασισμένη σε αληθινά γεγονότα με θέμα τις συνθήκες διαβίωσης και τον ψυχισμό των ιερόδουλων στα κρατικά πορνεία των Βούρλων Δραπετσώνας το 1929.
Κατεβαίνοντας στο υπόγειο του θεάτρου Παραμυθίας και βλέποντας τον χώρο ένιωσα ότι όντως μπήκα σε μια άλλη εποχή.
Η Ντουντού (Ιωάννα Προσμίτη) μας σύστησε σιγά-σιγά με τις κοπέλες κάνοντας το καθήκον της.Η “πληθωρική” και σκερτσόζα “Λουμπίνα” (Φωτεινή Σάιντερς) , η ευαίσθητη Λέλα (Ιωάννα Μαστοράκη), η “άβγαλτη” Ηρώ (Δανάη Νεονάκη) και η αισθησιακή Κούλα (Γεωργία Αμπουράντυ) .
Ο “αυστηρός” αστυνομικός (Γιάννης Λεβέντης), ο Γιώργης (Θανάσης Σάλτας) και ο Ανέστος (Χρήστος Πουσίνης) γνωστοί και μη εξαιρεταίοι θαμώνες του οίκου της Ντουντούς.
Συγκρούσεις, συγκινήσεις, ψεύτικες υποσχέσεις και απόγνωση σε συνδυασμό με θαυμάσιες μουσικές και λιτό αλλά απολύτως λειτουργικό φωτισμό.
Η διαδραστική σκηνοθεσία του Θανάση Σάλτα σε συνδυασμό με τη ρεαλιστική γραφή της Ιωάννας Μαστοράκη κρατούν αμείωτο το ενδιαφέρον του θεατή.
Οι κοπέλες “κλέβουν” την παράσταση με τη δεμένη ερμηνεία τους, ενώ ενδιαφέρον έχει και το αλισβερίσι με τους μάγκες της εποχής.
Αν ο θεατής περιμένει στο τέλος τη λύτρωση των ηρώων θα διαψευστεί. Το έργο είναι σκληρό και ρεαλιστικό όπως ακριβώς πρέπει να ειναι έτσι όπως ήταν η εποχή και οι καταστάσεις.
Δε θα προδώσω τίποτα από την πλοκή. Απλώς σας προτρέπω να κάνετε ότι λέει και ο τίτλος “ΒΛΕΠΕ ΚΑΙ ΦΕΥΓΑ”.
Και πιστεύω ότι αυτό που θα δείτε θα σας κάνει να φύγετε ευχαριστημένοι.


Για το LaVitaRadio

Nίκος Μουρελάτος

ΑΣΜΠΕΤΕ

Read more...

ΤΡΕΛΟΚΟΡΙΤΣΟ... I FEEL GOOD!

Είχα προβλέψει και είχα υιοθετήσει τον όρο "πάρτι" και είμαι σίγουρος ότι πολλοί με ακολούθησαν σκεπτόμενοι αυτό ακριβώς, ότι αναβιώνονται parties των 60s, άντε 70s.
Την Παρασκευή 4 Μαίου λοιπόν, στη "Σφίγγα", έπαιζαν οι Charms, συγνώμη, οι θρυλικοί Charms ήθελα να πω. Τα παραπάνω σχόλια τα έκανα μόλις είδα την ανακοίνωση της Σφίγγας για το "Rock Back the 60s Concert" που θα παρουσίαζε το θρυλικό συγκρότημα.
Η σύνθεση βεβαίως έχει αλλάξει, αλλά δε φανταζόμουν ότι η αντικατάσταση του αναντικατάστατου Ροζάκη θα έδινε ένα άλλο χρώμα στους σημερινούς πλέον Charms. O Μιχάλης -Μάικ Ροζάκης- "έφυγε" ξαφνικά το 2009 και ο Γιάννης Σαρόγλου μπήκε στη θέση του, στο μπάσο και στο τραγούδι, να πλαισιώσει τους Τέρη Ιερεμία, Κώστα Νικολόπουλο και Γιώργο Στρατή.

ALL
Η "Σφίγγα" ήταν γεμάτη όταν έφτασα, κατέληξε ασφυκτικά διασκεδαστική στη συνέχεια, όταν όλα τα "νιάτα" που είχαμε μαζευτεί, πραγματικά δίναμε ρεσιτάλ διασκέδασης. Κι όμως, ήταν και αρκετός ο νέος κόσμος που ήρθε να δει και να ακούσει Charms, να γευθεί 60s & 70s, ίσως το μόνο που έλειπε να ήταν το βερμούτ και το καμπάρι τώρα που το σκέφτομαι. Άλλαξαν οι μόντες βλέπεις...!
Και καλώς τα τα παιδιά! Ξεκίνημα με "Ξέχνα την παλιά ζωή", "Τρελοκόριτσο", "Έλα πάλι έλα" και φυτίλι στο πάρτι. Λέει ο Ιερεμίας, μια μπάλάντα πριν πάμε στα βαριά και ω τι βαριά! "The house of the rising sun" αλά Eric Burdon ο Γιάννης Σαρόγλου και εδώ αρχίζουν οι εκπλήξεις της βραδιάς! Σαφώς προς την εκτέλεση των Animals, με τα μπάσα του Burdon, μόνο μερικές δεκαετίες γηραιότερος! Απίστευτος! Και έκλεισε ένα πρώτο medley με "I feel good". Ότι λέει ο τίτλος, Τρελοκόριτσο... I feel good!
Η ακατάπαυστη συνέχεια ήταν από Beatles, από Rolling Stones, από Chubby "Twist" αλλά και μπόσα νόβα... Στο πλατύσκαλο της Σφίγγας σχηματίστηκε το γνωστό τρενάκι της μπόσα, αλλά σας είπα, χώρος στην αίθουσα δεν υπήρχε για τέτοια πράγματα!

IEREMIAS
Και ως δια μαγείας, ο Τέρης Ιερεμίας μας παρουσιάζει την Στέλλα! Qu'est-ce que c'est αναρωτηθήκαμε όλοι οι παρόντες και παρούσες; Μια πανέμορφη παρουσία, θεατρικά δημιουργημένη για 60s, να παρουσιάζει όσα της (ή θα της) αναλογούσαν (σε μια άλλη εποχή). "Αγόρι μου γλυκό". "Στου σπιτιού μου την αυλή", αλλά και μας θύμισε Μαντώ στο "Στοιχηματίζω" του 1990.

NIKOLOPOULOS
Το πάρτι αναθάρρησε ή μόλις ξεκινούσε, κάθε τραγούδι αυτό έδειχνε, λες και κάποιος αόρατος dj έβλεπε αντιδράσεις, έδινε το tempo, έφτιαχνε διάθεση. "This is a man's world" by Γιάννης Σαρόγλου! Αυτό "έδιωξε" τη Στέλλα και άφησε μια μπαρουτοκαπνισμένη ανδροπαρέα να δίνει τα ρέστα της. Η συνέχεια είναι πολλά μαζί, θυμηθήκαμε Doobie Brothers, Celentano, o Κώστας Νικολόπουλος σάρωσε το "Santana Europa", χορέψαμε από 70s Donna Summer, "Hot Stuff", τραγουδήσαμε για τα "Τόσα καλοκαίρια", "Εσένα που σε ξέρω τόσο λίγο" και πολύ Olympians. Πολλά από εκείνα τα τραγούδια ακούστηκαν και στις δύο εκδόσεις, ελληνική και ξένη, δίνοντας εξαιρετικά χαρούμενους ρυθμούς.

SAROGLOU
Και φυσικά ο Τέρης Ιερεμίας μας θύμισε ότι πολλά από όλα αυτά τα τραγούδια ακούστηκαν σε ελληνικές κινηματογραφικές ταινίες, άλλωστε πριν την έναρξη το video wall της "Σφίγγας" έδειχνε σκηνές από ταινίες όπου έπαιζαν οι Charms. Κάπως έτσι φτάσαμε και στο "Παραδώσου λοιπόν", που μας θύμισε ο Τέρης από το μακρινό (επίσης) 1986 και την ταινία "Ο καβαλάρης των FM Stereo".

STRATHS
"Ο τρόπος" των Olympians ήταν το τραγούδι που μας έδειχνε τον δρόμο προς την καληνύχτα, ο κόσμος ζήταγε κι άλλο, κι άλλο, κι άλλο!
Το "Έλα πάλι έλα" και το "Τρελοκόριτσο" έκλεισαν οριστικά τη βραδιά, όπου σαν πολλές που έχει διοργανώσει η Σφίγγα, ήταν once off show, που σημαίνει "Μην το χάσεις, δε θα το ξαναβρείς".

ALL 2
Οι Charms λες και μια χρονοτρύπα τους μεταφέρει, στην επόμενη γενιά έλεγε ότι τότε εμείς ζούσαμε, διασκεδάζαμε, φλερτάραμε, ήμασταν γεματοι μουσική και τραγούδια. Αυτό φάνηκε από τους θαμώνες που με τα χέρια ψηλά χειροκρτούσαν ή στους διαδρόμους χόρευαν τουίστ, μπόσα νόβα και ροκ εντ ρολ. Το Rock back to 60s έζησε στα 2018, γιατί το αξίζει διαχρονικά και είναι βέβαιο ότι θα ζει και στα επόμενα χρόνια.
Ευχαριστούμε Charms, ευχαριστούμε Σφίγγα!

Για τον LAVITA RADIO (www.lavitaradio.gr)
Κώστας Προβατάς

Read more...

"Δεν υπάρχει έλληνας συνθέτης που να μην έκανα τραγούδια μαζί του.." : Δημήτρης Χριστοδούλου - αφιέρωμα ΜΕΤΡΟΝΟΜΟΣ (Σφίγγα 25/4/2018)

Μπαίνοντας στη Σφίγγα το βράδυ της Τετάρτης 25/4, η εικόνα ήταν αυτή, η ώρα ήταν περίπου 21.30. Η αίθουσα σχεδόν γεμάτη, πρόσωπα που σίγουρα στην εικόνα του πανιού είχαν να θυμηθούν πολλά, αλλά και περίμεναν και πολλά για το βράδυ αυτό. Το τραπέζι μου με περίμενε, οι άνθρωποι της Σφίγγας πολύ γρήγορα, όπως πάντα, μας περιποιήθηκαν και με το παραπάνω. 

20180425 2329441
Και νά σου ο Θανάσης Συλιβός, όλος χαρά αλλά και αγχωμένος. Είπαμε να τα πούμε αργότερα, γιατί η βραδιά ήδη ξεκινούσε, σχεδόν 21.45.
Μπήκε η ορχήστρα, κάθησε τελευταίος ο μαέστρος ο Θανάσης Σοφράς.  Κώστας Παπακωστόπουλος κιθάρα, Βασίλης Δρογκάρης ακορντεόν, Δημήτρης Ρέππας μπουζούκι, Νίκος Καρατζάς κρουστά, Θανάσης Σοφράς κοντραμπάσο. Ενορχήστρωση: Θανάσης Σοφράς.

xristodoyloy theodorakis papadopoulos karnezis1
Η βραδιά ξεκίνησε με ένα 7λεπτο βίντεο (σκληρή δουλειά του Θανάση Συλιβού όπως μου είπε), προσπαθώντας να μοντάρει Θεοδωράκη, Ζαμπέτα, Χριστοδούλου, Μελίνα Μερκούρη να μιλούν για τον δημιουργό. Ο ίδιος έλεγε ότι "δεν γράφω τίποτα για να γίνει τραγούδι", ο Θεοδωράκης εξήγησε τους χρόνους που έκαναν να συνεργαστούν και λόγω της αυτοεξορίας του Χριστοδούλου, ο Ζαμπέτας με το γνωστό του ύφος, εξηγούσε πως του ζήτησε "κανένα τραγουδάκι". Και πως το πήρε στο ουζερί του "Απότσου", διπλωμένο χαρτάκι που έλεγε "Δεν έχει δρόμο να διαβώ"...

20180425 2309131
Ο Νίκος Ανδρουλάκης μας καλησπέρισε πρώτος από τους καλλιτέχνες, ο γιος του σπουδαίου λυράρη Μανώλη, ένας τραγουδιστής "εργάτης" και πάντοτε στο πάλκο, δίπλα σε μεγάλους και ερμηνεύοντας μεγάλα τραγούδια. Ο Νίκος μας ταξίδεψε στις επιτυχίες που γράφτηκαν με τον Μίκη την πρώτη περίοδο, "Καημός", "Βράχο βράχο", "Παράπονο", "Βράδιασε". Λες κι όλοι το περίμεναν, καταχειροκροτήθηκε η επιλογή "Έχει η νύχτα θάνατο", από την ταινία "Ψηλά τα χέρια Χίτλερ" του Ροβήρου Μανθούλη του 1962. Όμως το τραγούδι αυτό κυκλοφόρησε σε άλμπουμ μόλις το 1988, πολύ σπάνια ηχογράφηση με τον Γρηγόρη Μπιθικώτση (

).

XRI5
Η Σοφία Παπάζογλου, άερινη, μοναδική, πανέμορφη, μας χαιρέτισε με το "Μια καλημέρα είναι αυτή". Βεβαίως, αν προλόγιζα με λίγα λόγια τη Σοφία Παπάζογλου, αφ' ενός θα την αδικούσα, αφ' ετέρου θα έλεγα ότι πρόκειται για μια τεράστια μορφή στο τραγούδι ξεκινώντας από τα 1995 και τον Νίκο Μαμαγκάκη και φτάνοντας μέχρι σήμερα να έχει γυρίσει όλον τον κόσμο και να συνοδεύει σπουδαίες ορχήστρες ή ονόματα μέχρι και του παγκόσμιουστερεώματος. Η συνέχεια λοιπόν έχει ως εξής, με επίσης σπάνιο τραγούδι του δημιουργού, το "ΜΕΤΑΞΟΥΡΓΕΙΟ"
Παραθέτω από πηγές:
Στη γειτονιά μας υπήρχε και μια ονομαστή μπιραρία. Η γνωστή από το όνομα του ιδιοκτήτη της, Μπιραρία του Μαυρομάτη, στη γωνία Λ. Κωνσταντινουπόλεως και Ιεράς Οδού. Μεγάλη αίθουσα, με κήπο, με φοίνικες, δάφνες, γιασεμιά και αγιοκλήματα.
Περιμένοντας το τρόλεϊ στη Λένορμαν, το μάτι μου έπεσε στο όνομα στο όνομα της στάσης: "Κίκιζα". Κάτι μου θύμιζε, κόλλησα, επεξεργάστηκα την πληροφορία και θυμήθηκα ότι είχα ένα εξαιρετικό βιβλιαράκι για το Μεταξουργείου. "Κίκιζας": το μεγαλύτερο προπολεμικό σούπερ μάρκετ της Αθήνας, τόσο γνωστό που η ευρύτερη αυτή γειτονιά του Μεταξουργείου είχε πάρει το όνομα.
kikizas κίκιζας1kikiza stasi κίκιζας21
Και παρακάτω οι στίχοι από το τραγούδι "ΜΕΤΑΞΟΥΡΓΕΙΟ" (1967) του ποιητή / στιχουργού (μεταξύ άλλων) Δημήτρη Χριστοδούλου, γεννημένου το 1924 στο Μεταξουργείο, με ερμηνευτή τον Δημήτρη Μητροπάνο.
Στη γειτονιά του Κίκιζα, 
στον Άγιο Κωνσταντίνο, 
για να βρεθώ μιαν Άνοιξη
και τη ζωή και την καρδιά μου δίνω, 
στη γειτονιά του Κίκιζα, 
στον Άγιο Κωνσταντίνο.

Στου Μαυρομάτη τη γωνιά, 
στη βρύση του Λεμπέση, 
φέρε με, μαύρη μου καρδιά, 
η νύχτα προ- η νύχτα προτού πέσει, 
στου Μαυρομάτη τη γωνιά, 
στη βρύση του Λεμπέση.

XRI11
Η συνέχεια ανήκε στην εξαιρετική Ευτυχία Μητρίτσα. Η Ευτυχία δείχνει την τάση της στο παραδοσιακό τραγούδι, στα λαϊκό-έντεχνο τραγούδι. Άλλωστε έχει τραγουδήσει και πολύ ρεμπέτικο, ερμηνεύοντας Νίνου, Ρόζα ή και Ρίτα Αμπατζή. Παρ' όλ' αυτά μονολογούσα ακούγοντάς την: "Βρε σε κάποια φέρνει πολύ όσο ωριμάζει η φωνή της, ποια είναι, ποια να είναι...". Το τραγούδι όμως με συνεπήρε, μου θύμισε μοναδικές ερμηνείες, που το κορίτσι αυτό μπορούσε να προσφέρει. Το "Κουράστηκα να σε κρατώ"έχει περάσει πρώτα από Καρέζη, μετά από Μπιθικώτση και Φαραντούρη, τραγούδι του 1965, του Μάνου του Λοίζου. Το χειροκρότημα πολύ και πανάξια. Κάπου εκεί καταλάβαινες τη σπουδαιότητα της βραδιάς, καταλάβαινα και τη δυσκολία που συνάντησε ο Θανάσης Συλιβός να διαλέξει, να συντονίσει. Το τραγούδι αυτό, ανέβασε ρυθμό στην αίθουσα που ήταν πλέον ασφυκτικά γεμάτη.
Μέχρι το διάλειμμα, ακούστηκαν πολλά γνωστά τραγούδια, μέχρι του Ζορζ Μουστακί οι πανέμορφες επιτυχίες "Μεσόγειος" και "Μοναξιά", η Σοφία και ο Νίκος ερμήνευσαν μαζί το "Κράτα το φιλί" του Μίμη Πλέσσα, από το "Μια σταγόνα αλάτι" του 1973, θυμίζοντας Καλογιάννη και Πετρή Σαλπέα. Το φινάλε του α' μέρους κινηματογραφικ από τον Νίκο Ανδρουλάκη, "Μέρα μπαίνει μέρα βγαίνει" του Ζαμπέτα, από τα 1967, στην ταινία "Δημήτρη μου, Δημήτρη μου" με τον Δημήτρη Παπαμιχαήλ.
Διαλειμματάκι για τα γνωστά, κάτι να αλλάξουν οι παρέες, να χαιρετηθούν, κάτι να ανανεωθούν τα ποτά, μη φανταστείτε πέρασε γρήγορα το "5 λεπτά διάλειμμα" που ανήγγειλε ο Νίκος.
Το β μέρος ξεκίνησε με την Ευτυχία Μητρίτσα στη σκηνή, να μας ενημερώνει ότι ο Θανάσης Σοφράς, εκτός των άλλων υποχρεώσεών στη βραδιά, θα τραγουδούσε κιόλας! Πάμε μαέστρο! Ανοίγει η πενιά του Δημήτρη Ρέππα, χασάπικο για την ταινία "Οι αδίστακτοι" του 1965. Τραγούδι Καζαντζίδης, Μαρινέλλα αλλά και Νίκος Κούρκουλος στο δεύτερο κουπλέ, μπουζούκια έπαιζαν οι Σπύρος Ευσταθίου και ο νέος τότε Χρήστος Νικολόπουλος. Τι τραγούδι! "Ποιος δρόμος είναι ανοιχτός"! Όπως πληροφορούμαστε από την έρευνα των Νίκου Μητρογιανόπουλου, Γιώργου Αθητάκη και Κώστα Χρηστίδη, σχετικά με τις εμφανίσεις του Καζαντζίδη στον κινηματογράφο (έρευνα για λογαριασμό του περιοδικού «Λαϊκό Τραγούδι»-- «Τεύχος 17»), η κινηματογραφική αυτή εκτέλεση του τραγουδιού κυκλοφόρησε για πρώτη φορά το 1988 στον δίσκο «Γιάννης Μαρκόπουλος στον Ελληνικό Κινηματογράφο».
Η Σοφία Παπάζογλου ανέλαβε τα τραγούδια του Ζαμπέτα στο δεύτερο αυτό μέρος, εκτός του "Δεν έχει δρόμο να διαβώ" που ερμήνευσε η Ευτυχία. Στο σημείο αυτό, τραγούδι Ζαμπέτα και γυναικεία ερμηνεία, θυμήθηκα ότι εκτός της Μοσχολιού, μια γυναίκα είχε ιδιαίτερη φωνή, με βραχνάδα, με δύναμη,. με βάθος και την έλεγαν Ελένη Ροδά. Εκεί έκλεισα το συνειρμό μου, ποια μου θύμιζε η Ευτυχία Μητρίτσα. Και ακολούθησαν από τη Σοφία "Κοντά στα ξημερώματα", "Τι να φταίει", "Μεσάνυχτα που να σε βρω", τραγούδι που έχουν ερμηνεύσει δυο μεγάλα ντουέτα, Καζαντζίδης & Μαρινέλλα, Τζανετής & Μοσχολιού με την ιδιαιτερότητα ότι άλλαξαν οι βασικές φωνές, ανδρική στην πρώτη περίπτωση και γυναικεία στη δεύτερη. ΤΑ περίφημα "Βουνά και κάστρα" του 1964 επίσης, τελικά πολύς ο Ζαμπέτας! Αλλά και τεράστιος ο Δημήτρης Χριστοδούλου.
Η ατμόσφαιρα σχεδόν εορταστική, υπέροχη βραδιά, υπέροχος κόσμος και υπέροχος χώρος για μια τέτοια εκδήλωση. Και κάπου προς το τέλος ο Νίκος Ανδρουλάκης απλά ξεκίνησε να τραγουδά, ανατριχιάζοντας όλους μας: "Γεννήθηκα σε μια στιγμή", του Λίνου Κόκοτου, μοναδική θύμηση για τον Νίκο Ξυλούρη. "Kαι όταν είπα την αλήθεια όλοι οι δρόμοι κλείστηκαν", στίχος που δείχνει το μεγαλείο του δημιουργού, ενός ανρθώπου που αν και δεν τελείωσε καλά καλά το σχολείο, αποδεικνύει κάθε στιγμή τη δύναμη της θέλησης. Κι όλα αυτά από την εργασάι του σε βιβλιοπωλείο, παιδί μικρό.

20180426 0035361
Οι καλλιτέχνες ήρθαν στη σκηνή όλοι μαζί, τραγούδησε ο κόσμος ξανά και δυνατά για τον "Καημό", για το "Παράπονο", για το "Βράχο". Κι άλλο, κι άλλο, ζήταγε ο κόσμος. Και πάλι με τά από το άλλο θα ζητάγαμε... κι άλλο.
Τα φώτα άναψαν, ο Θανάσης Συλιβός δεν ανέβηκε στη σκηνή που τον ζήτησαν οι καλλιτέχνες και η ορχήστρα, έμεινε κάτω με τον κόσμο να χειροκροτάμε ασταμάτητα, δείγμα ότι κι ο ίδιος το ζούσε, το απολάμβανε. Νομίζω ότι οι πρωτοβουλίες αυτές εντάσσονται στις "καλές πράξεις" Κε Θανάση Συλιβέ, δεν ξέρω πως ανταμείβονται αλλά ξέρω πως γεμίζουν καρδιές και στήθια από περηφάνια και τη χαρά της στιγμής. Από μουσικής - ιστορικής - δημοσιογραφικής αλλά και "ρεπορταζιακής" απόψεως ο στόχος επετεύχθη. Επειδή λατρεύω τη μουσική ιστορία και την αυθεντικότητα των γεγονότων, αυτή η βραδιά μου έδωσε την ευκαιρία να υπερτονίσω στιγμές του ελληνικού τραγουδιού. Ο Δημήτρης Χριστοδούλου αποδεικνύεται τεράστιος δημιουργός, εφάμιλλος όσων έκανε τραγούδια μαζί τους τουλάχιστον... Και όπως έγραψα στον τίτλο την ατάκα του δημιουργού:
"Δεν υπάρχει έλληνας συνθέτης που να μην έκανα τραγούδια μαζί του.."


Πηγές: 1) http://akadimia-platonos.blogspot.gr/2011/11/blog-post_7118.html
2)(http://athensville.blogspot.gr/2010/02/blog-post_10.html
3) «Λαϊκό Τραγούδι»-- «Τεύχος 17»


Για τον LAVITA RADIO (www.lavitaradio.gr,@lavita_radio ακολουθείστε μας και στο twitter)
Κώστας Προβατάς

Read more...

Η σχετικότητα του χρόνου ή όταν η Αργυρώ Καπαρού ,σταμάτησε τον χρόνο στην ΡΟΤΑ!

Υπάρχουν κάποιες βραδιές,που ξέρεις εκ των προτέρων,πως θα περάσεις καλά,που ,όμως στο τέλος τους,νοιώθεις την ανάγκη να επαναπροσδιορίσεις το πώς πέρασες...

Υπέροχα,μοναδικά,αξέχαστα?

Ισως όλα αυτά μαζί ,ίσως και κάτι ακόμα περισσότερο,ήταν αυτό,που μας απέμεινε μετά το τέλος της εμφάνισης της μοναδικής Αργυρώς Καπαρού,στην ΡΟΤΑ.

Αυτό,που επαναβεβαιώθηκε ,είναι η σχετικότητα του χρόνου...

Αλήθεια,γιατί στα υπέροχα,ο χρόνος να κυλάει σαν νερό?

Ο χώρος μοναδικός...βγαλμένος από παλιές ασπρόμαυρες ταινίες ,με την εσωτερική αυλή και τα μικρά δωμάτια-σπίτια γύρω της,πολύ γρήγορα κατακλύστηκε από κόσμο.

Από εκείνες τις περιπτώσεις,που αν δεν γνωρίζεις,περνάς έξω από την ΡΟΤΑ,ίσως,χωρίς να δώσεις σημασία ,αλλά ,που αν κάποιο βράδυ,διαβείς τις πλάκες της εσωτερικής αυλής της ΡΟΤΑΣ,τότε, ψάχνεσαι ,για το πότε θα ξαναβρεθείς εκεί.

30429324 10214418428229981 2035427557 n

Ενα πιάνο και μια φωνή...

Στο πιάνο η εξαιρετική Ευαγγελία Μαυρίδου,και μια φωνή....Η ΦΩΝΗ !!!

Κυρίες και Κύριοι ,η μοναδική ΑΡΓΥΡΩ ΚΑΠΑΡΟΥ ...η επιβλητική ΑΡΓΥΡΩ ΚΑΠΑΡΟΥ,με μια φωνή βγαλμένη ,από ότι καλύτερο έχει να δείξει το σύγχρονο Ελληνικό Τραγούδι....μια ερμηνεύτρια,που η δεινότητά της στο να χρωματίζει με την φωνή της τα πιο όμορφα της Ελληνικής μουσικής, σε στιγματίζει .

30429541 10214418428349984 1622318909 n

Με ένα αυθεντικό χαμόγελο,σχηματισμένο ,μόνιμα στο πρόσωπό της,ερμήνευσε μια πλειάδα από υπέροχα αγαπημένα τραγούδια,σε μια βραδιά αφιερωμένη στον Ερωτα.Σε ερμηνείες τραγουδιών της Λίνας Νικολακοπούλου και των Γ. Σπανού, Β. Τσιτσάνη ,Γ. Παπαιωάννου , Α.Καλδάρα ,Στ. Κραουνάκη , Ν.Μαυρουδή, Δάφνης Αλεξανδρή , Μ. Μάτσα, Τ.Γκρούς κ.άλλων

Μαζί της ο εξαιρετικός Μπάμπης Βελισσάριος,που μας μάγεψε και μας ταξίδεψε κι εκείνος με την μοναδική του φωνή.

30421582 10214419061965824 1235894121 n

Κι οι εκπλήξεις της βραδιάς,δεν σταμάτησαν εκεί.

Στο κοινό και η ερμηνεύτρια Μήδεια Χουρσουλίδου,που ανταποκρίθηκε στο κάλεσμα της Αργυρώς Καπαρού και ερμήνευσε acapella ,τον "Αυγερινό" του Δημήτρη Πανά ,αλλά κι ενα ρώσικο ρομάντζο και ένα παραδοσιακό ποντιακό τραγούδι. Ερμήνευσε απλά? Οχι...η Μήδεια Χουρσουλίδου ,κατάφερε να μας κάνει να κοιταμε και να ακούμε εκστασιασμένοι. 

30429507 10214418427909973 112124492 n

Κάπου εκέι,δίπλα στην Αργυρώ Καπαρού,σ'ένα τραπέζι,διακριτικά,βρέθηκε και η δασκάλα της ,η κα Αννα Διαμαντοπούλου,καθηγήτρια στο τμήμα σύγχρονου τραγουδιού του Εθνικού Ωδείου Αθηνών.Ιδιίτερα συγκινητική η στιγμή,που η Αργυρώ Καπαρού μοιράστηκε με την δασκάλα της το αγαπημένο "Πάμε μια βόλτα στο φεγγάρι"

Πρός το τέλος της βραδιάς,την ποιητική πλευρά του έρωτα,έδωσαν οι ποιητές κα Βέρα Βασιλείου-Πέτσα και ο κος Ηλίας Παπακωνσταντίνου,διαβάζοντας ποιήματά τους.

Τα φώτα στην αυλή της ΡΟΤΑΣ ,ανοίγουν...Ολοι θέλουν να πουν στην σπουδαία ερμηνεύτρια ,ένα ευχαριστώ για ότι μοιράστηκε μαζί τους,αυτες τις ώρες.

Το πολύ εξυπηρετικό κι ευγενικό προσωπικό της ΡΟΤΑΣ ,ένα ακόμα από τα αξιοσημείωτα της βραδιάς...

Η σχετικότητα του χρόνου,λοιπόν ή πως κατάφερε η Αργυρώ Καπαρού και αχρήστευσε τα ρολόγια....

Οσοι θα θέλατε να ζήσετε την μοναδική ατμόσφαιρα από μια  εμφάνιση της Αργυρώς Καπαρού στην ΡΟΤΑ,σπέυσατε....η μεγάλη ερμηνεύτρια,θα ξαναβρεθεί στο πλακόστρωτο της ΡΟΤΑΣ στις 12 Μαϊου.

Υ.Γ. Θα θυμάμαι κα Καπαρού,πως μου αφιερώσατε το "Πες μου"...ένα τραγούδι,που λατρεύω,και που σας το ειχα ζητήσει λίγες ώρες πριν....Τι άλλο να ζητήσει κανείς?

Για τον www.lavitaradio.gr

Γιάννης Ταμπάκης

 

 

Read more...

Ένα μαγευτικό μουσικό ταξίδι με τη φωνή της Ελευθερίας Αρβανιτακη στο Gazarte

Ένα μαγευτικό μουσικό ταξίδι με τη φωνή της Ελευθερίας Αρβανιτακη .

Η ελληνική μουσική οφείλει πολλά στην Ελευθερία Αρβανιτακη , η οποία δίκαια θεωρείται μια από τις σημαντικότερες ερμηνεύτριες όλων των εποχών . Ήταν ιδιαίτερη τιμή για το σταθμό η παρουσία μας στο Gazarte , όπου αφεθήκαμε σε ένα ονειρεμένο μουσικό ταξίδι .

Από τη πρώτη στιγμή που εμφανίστηκε στη σκηνή , η αίθουσα του φιλόξενου χώρου του Gazarte γέμισε μοναδικές μελωδίες . Μας καλοσωρισε με τα πρώτα της τραγούδια , από τη δεκαετία του 80 και του 90 . "Εφυγες νωρις " , " εδώ να μεινεις " , όλα αγαπημένα . Η φωνή της ζεστή και κρυστάλλινη .

Η μια επιτυχία ακολουθούσε την άλλη και εμείς απλά είμασταν οι προνομιούχοι συνεπιβάτες σε αυτό το ταξίδι . "Τα κορμιά και τα μαχαίρια " , "Δυνατά δυνατά " , "Πάρε με αγκαλιά και πάμε " , "Τον έρωτα ρωτάω " , "Δε μιλώ για μια νύχτα εγώ " "Του πόθου το αγρίμι" . Η ατμόσφαιρα ήταν ιδιαίτερα ζεστή , με τα όρια ανάμεσα στους παρευρισκόμενους και την ερμηνεύτρια πραγματικά δυσδιάκριτα , οι οποίοι τη συνόδευαν στα περισσότερα τραγούδια .

Η πιο όμορφη στιγμή της βραδιάς ήταν μετά το τελευταίο τραγούδι , όταν ο κόσμος την κάλεσε να επιστρέψει στη σκηνή και να συνεχίσει . Η πιο γλυκιά καληνύχτα ήρθε από τα χείλη της, όταν μας αποχαιρέτησε με ένα ιδιαίτερο τραγούδι , σε μια ανεπανάληπτη ερμηνεία , "Δεύτερη ζωή δεν έχει " , σε στίχους Οδυσσέα Ελυτη . Πάντα σεμνή και ευγενική , υποδέχθηκε κάθε θαυμαστή της , κάνοντας τον να νιώθει φίλος , οικογένεια της , σαν ένα συμβόλαιο αγάπης που έχει υπογράψει μαζί μας όλα αυτά τα χρόνια . Οι εμφανίσεις της στο Gazarte θα συνεχιστούν μέχρι το Σάββατο 28 Απριλίου.

31084226 10155472944336149 8058141658488766464 n

Για τον www.lavitaradio.gr

Μανώλης Μυταράς

Read more...
Subscribe to this RSS feed